Powered By Blogger

2013. október 15., kedd

A latkep

Jo ideig nem irtam, mert fenn voltam a hegyekben.
Elindulsz Katmandubol hajnali negykor dzsippel, utazol nyolc orat, menetkozben megallsz enni inni uriteni ES,,,termeszetesen a chekk pointoknal. Ezek katonai ellenorzo pontok, ahol siman beleneznek a taskadba, a kocsit ha akarjak szetszedhetik-ugyanis ez az ut visz Tibetbe is. Ahogy haladsz elore azt veszed eszre hogy elfogy az ut alattad es mar csak a koveken kozlekedsz es patakokon folyokon mesz at.
Kozben rajosz, hogy meg mindig Nepalban vagy! Feltarul elotted egy masik vilag, nemcsak a Katmandu volgy letezik, hanem egy olyan latkep fogad, amiert megerted, hogy miert jonnek ide a nyugati turistak, mit keresnek a hegymaszok es, hogy a nagy jogik miert vonultak el ilyen messzi helyekre tavol az emberektol.




Van itt 2500 meter magasan egy noi kolostor. Ide csak masnap indultunk el, hat oras kemeny menet vart rank. Felfele kapaszkodva megertettem azt is, hogy miert kell nekunk sherpat-portert fogadnunk. A mienk egy 18 eves magar torzsbol valo teherhordo volt. Egybol elovettem az utlevelem es mutattam, hogy en is magyar vagyok. Nem tudta hova tenni a sztorit ;0. Aztan probaltak a mieink is felemelni es vinni a csomagot, de par lepes utan visszakoztak. Kb 40 kg volt. Mindezt ilyen ruhaba oldotta meg ( akapen o van), mig mi a speci vizallo, hoallo es markas ruhakba, bakancsokba alig araszoltunk, termeszetesen csomag nelkul. Szoval minden elismeresem ennek a fiatal sracnak es az idosebb teherhordonak is, es persze minden egyes ilyen munkasnak!
Ilyen magassagba semmit sem tudnak felvinni maskepp csak igy. Nagyon kemeny elet! 


                                                




 Nelkuluk egy lepest sem tudtam volna tenni. Orultem, hogy senyvedt testem feltudtam nyuzni a tobb mint 1000 meteres szintkulonbsegre. Ebben a kolostorba vezet autout is, de a monszun elmosta, ezert kellett gyalogolni. Igaz mar dolgoztak az utak javitasan. Ezek a gepek ittmaradtak, mert a Japanok segitettek utat epiteni a helyieknek. Ez alatt ertsd a 15 km hosszu autopalyat (nincs is tobb az orszagban)-nem vicc!, ahol a biciklis meg mindig forgalommal szembe kozlekedik sotetben kivilagitatlanul!



Visszafele dzsippel akartunk jonni, az lett volna az elso dzsipp ami eljon az uj uton, de sajnos az auto eltort, igy visszamentunk a kolostorba es masnap ujraprobaltuk a lejutast a hegyrol.
Kicsit elore szaladtam. Bigu a hely neve, ahol voltunk. ami egy falu, de ezt ne ugy kepzeljetek el, mint odahaza egy alfoldi falucskat, ami all par egymas melletti hazbol es egy utcabol. Itt a lakosok kb 400 fo es a hazak egymastol nagyon tavol vannak, sokat kell fel es lemenni mire elerunk egy szomszedhoz. A telefonos kapcsolatot kiabalassal oldjak meg, ahogy a Negros reklamban :)

Vezetekes telefon ket helyen volt, oda kell elmenni ha meg szeretnel valamit tudni. A nepali mobiltelefon kozul az egyik  nem mukodik, csak ha felmesz meg 500 metert-minimum egy oras ut, de akkor a netet is beogod.
A kolostorba foleg a kornyekrol vannak bent anilak (szerzetesnok), akiknek a hozzatartozoi adnak elelmet es amit tudnak, illetve amire a kolostornak szuksege van. Ez az az igazi regi rendszer ami a Tibet “59-es lerohanasa elott volt, amikor erdem volt, ha egy csalad beadta gyermeket egy kolostorba. Ez a dolog nem valtozott.



Annyira maskepp mukodnek a dolgok, az alapveto letfentartasi es egyeb alapszuksegletek kielegitese pl: nem tudsz gyumolcso vitamint enni es csak ahhoz jutsz hozza, amit a kolostro eloteremt maganak. Te csak atutazo vagy itt, par napot hetet eltossz itt, utana mesz vissza a civilizacioba, de az a 70 no (gyerekek is vannak, 5 eves a legfiatalabb), akik itt vannak mindig??? Szerintem feher ember nem lenne kepes ilyen eltvitelre. Telen amikor ho van, es 0 fok es nincs futes, mit csinalnank?, valoszinu megfagynek!
Reggel otkor mar imadkoznak, es a gyerekek este meg iskolaba vannak, tanulnak. Vannak most fenn onkentesek (Kanadabol es USA-bol, 18 evesen), akik angolra tanitjak a szerzetesnoket. Zsenialis ahogy bizonyos dolgokat felismernek es haladnak a korral. Ez a latkep a kolostorbol. Foldontuli latvany. Volt, hogy bementem a szobamba majd kijottem par perc mulva, es nem tudtam hol vagyok, mert mindent beboritott a felho, semmit nem lehetett latni es nagyon hideg lett., Ezt meg megspekelte az az allapot, amikor nem kapott aramot a kolostor es teljes sotetseg volt!

Van egy szerzetes, aki innen szarmazik, de Katmanduban el a kolostorban, viszont itt alapitott egy iskolat. Az igazgato par honapja jott at Tibetbol. A gyerekek napi tobb orat gyalogolnak, hogy eljussanak az iskolaba es delutan meg ugyanennyit, hogy hazaerjenek. Tanulnak, tibetit es nepalit, szamtant, irast, olvasast.





Szoval visszafele szerencsenk volt, mert eddig szinte mindig felhoben voltunk, de amikor lefele jottunk a hegyrol, tiszta volt az ido, es meglathattuk a Himalayat. Nos erre nem lehet szavakat talalni. Sokfele jelzo elhangzott itt.


















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése